Pedagogika społeczna mgr Katarzyna Tarka

Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Go down

Pedagogika społeczna mgr Katarzyna Tarka

Pisanie by Beata on Pon Mar 16, 2015 11:14 am

Literatura:
1. Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa.
Książka pod redakcją Jacka Piekarskiego i innych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.  Łódź 2010r.

2. Elementarne Pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej.
Pod redakcją naukową. Danuta Lalak. Wydawnictwo ŻAK, Warszawa 1999r.

3. Funkcje pedagogiki społecznej. Aleksander Kamiński PWN, Warszawa 1972r.

4. Pedagogika społeczna "Podręcznik Akademicki" tom I. Ewa Marynowicz-Hetka. Warszawa 2006r.
  + Tom II

5.Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Pod redakcją naukową Pilha, Wydawnictwo ŻAK, Warszawa 1995r.

6. Pedagogika społeczna. Dokonania aktualność. Perspektywy. Podręcznik akademicki dla pedagogów.
   Redakcja naukowa Stanisław Kawula. Wydawnictwo Adam Marszałek. Toruń 2001r.
7. Pedagogika społeczna. Ryszard Wroczyński PWN, Warszawa 1974r.

Aleksander Kamiński:
Pedagog, naukowiec, żołnierz Ruchu Oporu. Przywódca małego sabotażu w okresie I wojny światowej, twórca metody zuchowej. Walczył w szarych szeregach Armii Krajowej. Współtwórca harcerskiego ruchu oporu. Brał udział w tworzeniu szarych szeregów.

Ideologia pedagogiczna A. Kamińskiego:
Wychowanie traktował jako udzielanie pomocy skłaniającej do samowychowania. Szczególną uwagę zwracał na takie elementy wych. jak przykład osobisty małej grupy rówieśnicze skłaniające do wzajemnego wychowania i dawania dobrego przykładu. Uważał że ważną kwestią jest posiadanie dobrych przyjaciół, wśród których młody człowiek mógł bawić się w grupie rówieśników aby uczyć się odwagi. Odwaga dla A. Kamińskiego była czymś bardzo istotnym, szczególną uwagę zwracał na dobrą atmosferę wychowawczą. Zaufanie do własnych wychowanków. Możliwości i umiejętności, a przymus powinien być połączony ze swobodą by wyeliminować zbędne sytuacje stresowe. Nacisk kładł na wychowanie moralne i religijne. Uważał że proces wychowania dokonuje się w różnych sytuacjach życiowych i obejmuje wszystkie etapy życia człowieka. A. Kamiński proponuje rozszerzyć chęci wychowania intencjonalnego, po za tradycyjne środowisko wychowawcze (rodzina, szkoła).

"Funkcje pedagogiki społecznej" Aleksander Kamiński.

Ryszard Wroczyński:
Pedagog i historyk myśli pedagogicznej, profesor zwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego. Studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim z zakresu filologii polskiej oraz pedagogiki. Po studiach pracował jako nauczyciel szkół średnich w rodzinnym Białymstoku a następnie w Brześciu nad Bugiem. Ponadto pełnił funkcję okręgowego instruktora oświaty pozaszkolnej. Od 1936r. należał do Związku Nauczycieli Polskiego.
Działał na rzecz innych. Kierował się zasadą solidarności oraz pomocniczości. Odrzucał wszytko, co może szkodzić człowiekowi. Idei i rozwiązań niezgodnych z klasycznymi wartościami tradycji, kultury i demokracji.
Dążył do tego, aby absolwent uniwersyteckich studiów pedagogicznych był przygotowany do profesjonalnej pracy nie tylko w szkole, ale także na różnych polach działalności społecznej, kulturalnej oraz socjalnej.
50 lat praca dydaktyczna, rozwój pedagogiki społecznej, wychowanie placówkowe (instrumentalne i naturalne).

Helena Radwińska:
Bliskie jej sercu było wychowanie, które traktowała jako klucz do budowania lepszej przyszłości. Była osobą bardzo zaangażowaną w działalność niepodległościową oraz społeczno-oświatową. Pochodziła z rodziny żydowskiej. Można powiedzieć że ostatecznie koncepcja pedagogiki społecznej wg. Heleny Radlińskiej jest wysoce humanistyczna i personalistyczna, gdyż w centrum jej koncepcji znajduje się człowiek i troska o rozbudzenie jego twórczej aktywności społecznej.
(Pojęcie wzrostu i wzrastania. Trzy pary środowisk wg. M. Radwińkiej.)
Eros-prekursorka tego pojęcia.

Beata

Posts : 5
Reputation : 0
Join date : 13/03/2015

Powrót do góry Go down

Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Powrót do góry


 
Permissions in this forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach