16.04 ped zdrowia

Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Go down

16.04 ped zdrowia

Pisanie by kropka926 on Wto Maj 12, 2015 6:22 pm

Pedagogika zdrowia 16.04
Świadome ciało w perspektywie holistycznej
Holizm- definicja
Holizm (od gr. holos- całość) – pogląd (przeciwstawny redukcjonizmowi), według którego wszelkie zjawiska tworzą układy całościowe, podlegające swoistym prawidłowościom, których nie można wywnioskować na podstawie wiedzy o prawidłowościach rządzących ich składnikami. Całości nie da się sprowadzić do sumy jej składników.
J.C. Smuts Holism and Evolution 1926
Lapidarnym stwierdzeniem w tym duchu jest fakt, iż podstawową cechą świata jest „całość”.
Nawiązanie do szkoły myślenia Heraklita z Efezu, Anaksymenesa
Heraklita z Efezu
Dowodził, że w świecie istnieje prawdziwa spójność i stałość, gdyż proces zmian jest ciągły i istnieją połączenia: całe i niecałe, zgodne i niezgodne, harmonia i dysharmonia, z wszystkiego jedno z jednego wszystko.
Logos to ukryta spójność świata „Droga w górę i w dół jest jedna i ta sama”
Anaksymenes ok. 585- 528 p.n.e
Pierwotna zasada wszystkich rzeczy jest bezkresna (powietrze)- z powietrza wszystko inne
„Podobnie jak dusza nasza, która jest powietrzem, przenika nas i skupia, tak też cały świat ogarnia dech i powietrze”
Teoria systemów
Podstawą teoretyczną- ogólna teoria systemów L.von Bertalanddy 1984
Hierarchia systemów, z których każdy jest jednocześnie częścią większego systemu i zbiorem systemów podrzędnych, każdy system stanowi jednocześnie całość i część
Pedagogika holistyczna- Andrzej Szyszko- Bohusz
Hipoteza „nieśmiertelności genetycznej”- zakłada ,iż „pojęcie dziedziczności winno być interpretowane jako nie tylko przekazywanie potomstwu rozmaitych związków cech czy właściwości organizmów rodzicielskich, ale również jako kontynuacja faktycznego życia i świadomości rodziców” 1996
Ewolucja o cechach ciągłości prowadząca do budowania świadomości bez utraty tożsamości
Jedność życia, gdzie ludzkość stanowi jedno ciało i jedną zbiorową świadomość. Stąd odpowiedzialność za każdego i wszystkich.
Kreowanie nowej pedagogiki- holistycznej z ideologią głębokiej czci dla życia, twórczej radości, tolerancji, efektywnej współpracy, kreacji osobowości wrażliwej i subtelnej, radzącej sobie w życiu, potrafiącej się skoncentrować, refleksyjnej i zdolnej do medytacji.
Wszechstronny rozwój człowieka w całokształt oddziaływań zewnętrznych i wewnętrznych; ważne uwarunkowania genetyczne, środowiskowe, instytucjonalne, ale i własna aktywność wychowanka i jego osobowość.
Głęboki kontakt psychiczny między nauczycielem i wychowankiem
Akcent położony na sferę emocjonalną
Rozwój bezinteresownej życzliwości, uczynności, wzajemnej sympatii, organizowanie współpracy i pomocy koleżeńskiej, opieka i pomoc uczniowi z zaburzeniami zachowania, trudności adaptacyjne w zespole klasowym
Dobry klimat
Energia i entuzjazm twórczy
Dyskusja, spotkania, konsultacje


Dwa aspekty holistycznego podejścia do zdrowia:
1. Systemowe postrzeganie świata- człowiek w kontekście i w powiązaniu z szeroko rozumianym środowiskiem
2. Z perspektywy jednostki- podejście stanowiące istotę społeczno- ekologicznego modelu zdrowia, które jest podstawą promocji zdrowia
- istnieje skomplikowane powiązania między między człowiekiem i jego środowiskiem,
- na zdrowie człowieka wpływa wiele czynników,
- istnieje nierówny dostęp do zdrowia (opieka zdrowotna, styl życia) w zależności od cech położenia społecznego (płeć, wiek, wykształcenie, dochody)
Jądro ekosystemu: ciało- umysł- dusza
Umysł- dusza: kuwada (ojcostwo- macierzyństwo); mentalne radzenie sobie z nowotworami (wyobraźnia- rzeczywistość); wsparcie społeczne a rekonwalescencja (bliskość innych- samotność)
Ciało- umysł: poznanie ucieleśnione (ciepło- przyjacielskość, zimno- dystans); dotyk wzmagający odporność(endoderma- rozwój)
Dusza- ciało: wiara (uzdrowienia za wstawiennictwem Jana Pawła II)
Kuwada
Symptomy:
Niestrawność, kolka, nieżyt żołądka, ochota na jedzenie, nudności i wymioty, zwiększony lub zmniejszony apetyt, biegunka, zaparcia, ból głowy, ból zębów, krwawienie z nosa, swędzenie, drżenie mięśni, wysypka, jęczmienie albo cysty, ogólne lub specyficzne bóle
Klein 1991 osiem kategorii
Identyfikacja z kobietą w ciąży, widoczne symptomy jako somatyczna ekspresja niepokoju/lęku
Ambiwalencja związana z ojcostwem(również z symptomami somatycznej ekspresji)
Płód traktowany jako rywal (potrzeba macierzyńskiej uwagi)
Uprawomocnienie pochodzenia dziecka od ojca (przyznanie się do ojcostwa)
Korzenie ojcostwa (rozważane biseksualne i biologiczne uzależnienie od matek)
Seksualność (panika związana z ciążą może być wyrażona przez chwilową impotencję i przejściowy homoseksualizm )
Poród doprowadza do zazdrości (ona może nosić dziecko, ja nie)
Symptomy kuwady mogą uchronić kobietę przed potencjalnymi agresywnymi zachowaniami ojca (niższy poziom testosteronu)
Przesłanie:
To co zdarza się w świecie fizycznym wywiera na świat mentalny, tworząc wpływ na świat mentalny, tworząc potrzebny, pragnienie, wpływając na myśli, nastroje, stany.
Myśl, przeżycie, odczucie, poziom świadomości może doprowadzić do zmian rzeczywistości także w ciele.
avatar
kropka926
Moderator

Posts : 11
Reputation : 1
Join date : 10/01/2015

Powrót do góry Go down

Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Powrót do góry


 
Permissions in this forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach